Alles over Intent marketing

Intent marketing is een krachtige methode om toe te passen in zoekmachine marketing, zowel betaald als organisch. Bij deze vorm van marketing focussen we op zoekwoorden en we voegen de intentie eraan toe. Door de zoekopdrachten van je doelgroep te analyseren, ontvang je waardevolle informatie. Het draait allemaal om de intentie achter de zoekopdracht en hoe je deze informatie in jouw voordeel kunt gebruiken.

Het analyseren van het zoekgedrag van klanten

Consumenten uiten hun intentie dagelijks, en zelfs meerdere keren per dag door middel van hun zoekgedrag. Hierbij bedoelen we niet alleen het zoekgedrag op zoekmachines, consumenten zoeken net zo goed via social media kanalen zoals Instagram en Facebook. Als klant een online casino wil bezoeken dan zal hij of zij zoeken op “online casino België”, de intentie achter de zoekopdracht is heel duidelijk. Maar stel een klant wil uitzoeken welk online casino het beste is, dan zal hij of zij waarschijnlijk meerdere zoekopdrachten uitzoeken. De consument zoekt bijvoorbeeld eerst naar websites met recensies of een website die verschillende online casino’s vergelijkt.

Het belang van intent marketing

Intent marketing is belangrijk omdat consumenten tegenwoordig snel en direct het antwoord willen waar ze naar op zoek zijn. Door geen gebruik te maken van intent marketing kan je bedrijf een belangrijke stroom aan klanten mislopen. Door deze vorm van marketing te gebruiken, maak je het gemakkelijker voor je consumenten om ze precies te bieden waar ze naar op zoek zijn. Elke keer als een potentiële klant een zoekopdracht uitvoert, geeft de klant precies hun intentie aan. Op deze manier stelt intent marketing u in staat om de juiste klanten te bereiken.

Intent marketing helpt bedrijven om een beter inzicht te krijgen over de behoeften en wensen van de consument. Het is hierbij belangrijk dat het bedrijf zorgvuldig in kaart brengt welke toegevoegde waarde zij de consument kunnen bieden. Je brengt een product of dienst op de markt op basis van de intentie van de consument om een aankoop te maken. Het gedrag en de intentie van de consument bepaald deze marketing.

De rol van gegevens

De beste manier om de intentie van de consument te achterhalen is door middel van data. Door het gedrag van de consument te analyseren kan je trends identificeren die leiden tot conversies. Het draait hier echter niet alleen om een aankoop, denk ook aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, sollicitatie of winkelbezoek.

Intent marketing toepassen

Bij het kiezen van zoekwoorden is het belangrijk dat je goed onthoudt wat de intentie achter het zoekwoord is. Aan de hand van deze gedachte kan je de inhoud schrijven. Zorg er dus voor dat de inhoud gericht is op de intentie. Overweeg daarbij een gelaagde inhoudsstructuur zodat de inhoud eenvoudig te scannen is voor zoekmachines als lezers. Vergeet verder niet dat je de inhoud op een later moment altijd kunt aanpassen.

De laatste updates in het algoritme van Google zorgen er tevens voor dat intent marketing nog belangrijker is geworden. Ten eerste is het geen goed idee om consumenten te misleiden met inhoud waar ze niet echt naar op zoek was, dit is namelijk precies het tegenovergestelde van intent marketing. Kies liever voor een duurzame strategie waarbij je de inhoud van je website aansluit op de intentie van klanten.

Je denkt misschien dat intent marketing veel tijd kost, toch is het zeker de moeite waard. Het kost even wat meer tijd om de intentie te analyseren en een aanpak te bedenken die hieraan voldoet. Door erachter te komen hoe je je klanten het beste kunt helpen en prioriteiten in je budget te stellen, creëer je een sterke strategie waar je op lange termijn van zal profiteren.

 

 

 

Geplaatst in: Page